Z odwiedzinami w fabryce akumulatorów ZAP Sznajder Batterien S.A.

Odwiedziliśmy fabrykę firmy ZAP Sznajder Batterien S.A. która w Piastowie pod Warszawą produkuje akumulatory do różnych pojazdów. My przyjrzymy się produkcji akumulatora ołowiowo kwasowego wypełnionego elektrolitem. Przygotowanie elektrolitów odbywasię w elektoliciarni, w specjalnych zbiornikach magazynowany jest stężony kwas siarkowypodstawowy składnik do wytworzenia tej substancji.

Proces produkcji akumulatorów

Elektrolit wykorzystywany jest do produkcji mas aktywnych: dodatnich i ujemnych oraz napełniania akumulatorów w późniejszym procesie formowania. Proces produkcyjny zaczynamy od tak zwanego pastowania płyt na odwijaku rozwijana jest wytworzona wcześniej taśma ołowiowa najpierw przechodzi przez bufor a następnie trafia domaszyny perforującej. Na równoległych liniach wytwarzane są płyty dodatnie i ujemne, po wejściu do maszyny taśma jest perforowana czyli nacinana i rozciągania do określonych wymiarów tak powstaje tak zwana taśma kratka która tworzyć będzie dwie płyty z chorągiewkami następnie trafia ona do paściarki gdzie spotyka się z papierem technologicznym który ma zapobiegać późniejszemu sklejaniusię płyt. Wygląda to tak: najpierw na papier nakładana jest taśma kratka podawana z góry pasta jest w nią wciskana a całość znów jest przykrywana papierem, z maszyny wychodzi teraz tak zwana taśma płyta na kolejnym stanowisku jest ona dzielona na poszczególne płytki, po wycięciu trafiają do tunelususzącego gdzie schną w temperaturze około 150 stopni Celsjusza. Po wysuszeniu płyty układane są przez automat w stosy które robot układa na paletach, stąd trafiają do sezonowania które trwa około 35 godzin. Po sezonowaniu dodatnie i ujemne płyty trafiają na kopeciarkę, kopertowanie polega na tym że jedna z płyt w naszym przypadku dodatnia jest otaczana i zamykana z obu stron taśmą izolacyjną czyli separatorem. Następnie na tym samym stanowisku układane są zestawy z płyt dodatnich i ujemnych ułożonych na przemian, zestawy trafiają na maszynę odlewającą mostki najpierw zestawy układane są w koszach. Stół obrotowy przenosi je na stanowisko na którym czyszczone są chorągiewki płyt, mechanicznie za pomocą szczotek oraz chemicznie. Dalej w formie odlewniczej łączone są ze sobą chorągiewki dodatnie z mostkami dodatnimi ujemne z mostkami ujemnymi. Ponadto na tym samym stanowisku odlewane są wyprowadzenia biegunowe akumulatora tak zespolone płyty czyli ogniwa układane są w obudowie w akumulatorze 12 woltowym jest 6 ogniw w tym dwa skrajne posiadające wyprowadzenia biegunowe. Bloki akumulatorów z zabudowanymi ogniwami trafiają na kolejną maszynę na pierwszym stanowisku testowana jest jakość wykonanej wcześniej izolacji czyli sprawdzane jest czy pomiędzy płytami nie ma zwarcia. Dalej zgrzewane są mostki czyli zamykany jest obwód elektryczny. Na koniec bloki trafiają na tester prądowy która sprawdza jakość tych zgrzewów. Kolejne stanowisko automatycznie zgrzewa wieczko z blokiem, następnie lutowane są wprowadzenia biegunowe z tulejkami znajdującymi się w wieczku. Na ostatnim stanowisku testowana jest szczelność całej obudowy i termiczne oznakowanie wyrobu kodem identyfikacyjnym. Czas na formowanie czyli ładowanie blokowe akumulator napełniany jest automatycznie elektrolitem czyli rozcieńczonym kwasem siarkowym otwory zatykane są korkami technologicznymi i blok transportowany jest do wanien formacyjnych po zabudowaniu wanny połączonymi ze sobą akumulatorami zbiornik zapełniany jest wodą. Wanna podłączana jest do prostownika i w ten sposób do akumulatora wprowadzany jest ładunek elektryczny, woda jest czynnikiem chłodzącym ponieważ podczas formowania wydziela się dużo ciepła. Cały proces w tym podstawowe parametry jak napięcie natężenie i temperatura monitorowany jest przez komputer średnio ładowanie trwa 20 godzin po wyjęciu z wanny akumulatory trafiają na linie wykończeniową. Na pierwszym stanowisku uzupełniany jest elektrolit oraz ustalany jest jego poziom dalej pracownik uzbraja wieczko plastikowe korki następnie akumulatory trafiają do tunelu myjącego w którym są odkwaszane . Po wysuszeniu trafiają na stanowisko sprawdzające sprawność i szczelność akumulatora. Tylko wyroby ocenione pozytywne przemieszczane są dalej, na ostatnim odcinku linii wykończeniowej pracownicy zakładają kolejno wkładki anty wybuchowe ,uchwyt do przenoszenia akumulatora oraz osłonę korków na koniec naklejana jest etykieta oraz montowane są oznakowane plusem i minusem osłony biegunów. Stąd ułożone na palecie gotowe akumulatory transportowane są do magazynu zanim trafią na półkę całość zostanie zafoliowana dopiero teraz paleta układana jest na regale gdzie czeka na kierowcę który postanowi zamontować nowy akumulator w swoim samochodzie.

Akumulatory do samochodów wszystkich marek znajdziecie na http://akumulatory.krakow.pl/

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s